Portugali selviää lamasta turistien avulla

Teksti: lähteet STT, HS
Kuva: Go Lisbon
Uutinen julkaistu: 10.03.2014

Portugali on kärsinyt pitkään vaikeasta talouskriisistä. Nyt ahdinko alkaa helpottaa.

Matkailijat ovat jo löytäneet Portugalin uudelleen. Portugaliin houkutellaan ulkomaisia eläkeläisiä. Heille luvataan eläkepäiviksi hyvät veroedut ja halpoja palveluita. Viime vuonna Portugali muutti verovapaiksi eläkkeet, jotka maksetaan ulkomailta.

– Saamme näin voimaa talouteemme ulkomailta. Portugaliin tulee paljon eläkeläisiä Britanniasta, Saksasta, Ranskasta ja Pohjoismaista, kauppakamarin johtaja Carlos Vinhas Pereira kertoo.

Suuri osa eläkeläisistä asuu Algarven alueella. Sitä kutsutaan Euroopan Floridaksi Yhysvaltojen aurinkoisen osavaltion mukaan. Myös asuntojen hinnat ovat suorastaan romahtaneet Portugalissa. Omistusasunnon voi ostaa halvalla jopa pääkaupunki Lissabonin keskustasta.

Myös matkailijat ovat palanneet Portugaliin. Suosittujen kaupunkien joukkoon kuuluu pohjoinen satamakaupunki Porto. Matkailu toi Portugaliin viime vuonna lähes 10 miljardia euroa. Se luo myös työpaikkoja.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste