Péter Magyarin Tisza-puolue voitti parlamenttivaalit Unkarissa huhtikuussa. Viktor Orbán ja Fidesz-puolue joutuivat luopumaan vallasta. Orbán oli pääministeri 16 vuotta.
Valta Unkarissa oli keskittynyt Orbánin Fidesz-puolueelle. Lisäksi iso osa unkarilaisesta mediasta oli Fidesz-puolueen kontrollissa. Euroopan unioni eli EU ei myöntänyt kaikkia EU-tukia Unkarille, koska Unkari ei ole ollut demokraattinen. Lisäksi Unkari rikkoi oikeusvaltioperiaatteita.
Unkari kieltäytyi hyväksymästä EU:n ehdotuksia Orbánin valtakaudella. Se ei esimerkiksi halunnut sitoutua toimenpiteisiin Venäjää vastaan, eikä esimerkiksi Ukrainan avustamiseen.
Uusi pääministeri Magyar lupaa tehdä suuria muutoksia Unkarissa. Hän sanoo, että Unkari aloittaa uudestaan yhteistyön Euroopan unionin eli EU:n kanssa. Magyar aikoo myös taistella korruptiota vastaan. Korruptio tarkoittaa, että henkilö käyttää valtaa väärin omaksi edukseen. Monet Orbánin ystävät ja puoluetoverit ovat esimerkiksi rikastuneet Orbánin kauden aikana. Se johtuu luultavasti laittomasta lahjonnasta. Lahjonta on myös korruptiota.
Magyar ja Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen tapasivat Brysselissä huhtikuussa. Magyar ja von der Leyen ovat tyytyväisiä keskusteluihin. EU ja Unkari allekirjoittavat sopimuksen EU-tuista toukokuussa.
