Pariisiin valtavasti lisää puita

Teksti: Hannu Virtanen
Kuva: Pixabay
Uutinen julkaistu: 28.04.2023

Jos menet Pariisiin kymmenen vuoden kuluttua, tunnelma kaduilla on erilainen kuin nyt. Monet kiviset kadut ovat silloin täyttyneet varjostavilla puilla.

Ranskan pääkaupunki Pariisi on rakennettu tiiviisti. Puistoja on vähän, kadut ovat kapeita ja täynnä autoja.

Lähivuosina tilanne muuttuu. Kaupunkiin istutetaan neljän vuoden aikana 170 000 uutta puuta. Puiden istuttamisella pyritään siihen, että lämpötila kaduilla laskee. Ilmaston lämpenemisen vuoksi kaupungissa on kesällä usein tukalan kuuma.

Asfalttikadut varastoivat lämpöä ja toimivat helteellä kuin patterit. Lehtipuut laskevat lämpötilaa kaduilla. Yksi puu vastaa useaa ilmastointilaitetta. Puut myös sitovat itseensä rankkasateiden vesiä, puhdistavat ilmaa ja tuovat viihtyisyyttä.

Suurin osa puista istutetaan katujen varsiin, ja aukioista tehdään vehreitä puistoja.

Puut istutetaan noin 10 vuoden ikäisinä. Lisäksi nykyisten puiden kaataminen yritetään estää. Talojen kattoja muutetaan vihreiksi. Katoille ei kuitenkaan istuteta puita, vaan nurmikkoja ja pienempiä kasveja.

Puiden istuttaminen kaduille on tarkkaa työtä

Puiden istuttaminen vaatii huolellista suunnittelua. Katujen alla on puhelinlinjoja, vesijohtoja, sähköjohtoja ja metrokäytäviä. Niitä ei saa vaurioittaa.

Puulajien valintaan on kiinnitetty paljon huomiota. On varauduttava siihen, että johonkin puulajiin voi ilmestyä niitä tuhoava tauti. Siksi kaduille istutetaan erilaisia puita. Lisäksi istutettuja puita pitää kastella paljon.

Lisää puita myös Helsinkiin

Puita istutetaan myös moniin muihin kaupunkeihin. Esimerkiksi Helsinkiin istutetaan 100 000 puuta. Niistä osa on jo istutettu ja loput istutetaan seuraavan 12 vuoden aikana.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)