Palestiinalainen poliitikko Nabil Shaath vieraili äskettäin Suomessa. Hän toivoo, että Suomi tunnustaa pian Palestiinan valtion.
– Toivon, että Suomi seuraa Ruotsin esimerkkiä ja tunnustaa Palestiinan valtion, Shaath sanoi.
Ruotsi on ensimmäinen EU-maa, joka on tunnustanut Palestiinan valtion. Tämä tapahtui lokakuussa. Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström sanoi, että tunnustaminen voi auttaa rauhan saavuttamista Lähi-idässä.
– Israelin ja Palestiinan rauhanneuvottelut ovat tasapuolisempia, jos molemmilla on oma valtio, sanoi Wallström.
EU:n ulkopoliittinen edustaja Federica Mogherini pitää Israelin ja palestiinalaisten ongelman ratkaisemista hyvin tärkeänä. Mutta muut EU-maat eivät ole tunnustaneet Palestiinan valtiota.
Palestiinan alue Lähi-idässä jaettiin vuonna 1947 YK:n päätöksellä. Israel sai puolet alueesta. Siitä tuli juutalainen valtio. Palestiinalaisille jäi Itä-Jerusalem, Jordan-joen Länsiranta ja Gazan alue.
Israel julistautui itsenäiseksi vuonna 1948. Monet palestiinalaiset joutuivat silloin pakenemaan. Sadat tuhannet palestiinalaiset elävät yhä pakolaisleireillä. Konfliktia ei ole ratkaistu vieläkään.
Lähteet HS, DN, Global.finland
