Osavaltiot haastoivat Trumpin oikeuteen

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.02.2019

Presidentti Donald Trump julisti Yhdysvaltoihin kansallisen hätätilan. Sen takia monet osavaltiot haastoivat Trumpin oikeuteen. Ne sanovat, että julistus on laiton.

Trump julisti hätätilan, koska hätätilan aikana presidentti voi päättää tavallista enemmän valtion rahojen käytöstä. Trump tarvitsee rahaa, koska hän rakentaa muurin Meksikon rajalle. Kongressi eli Yhdysvaltain eduskunta ei anna rahaa muurille. Trump siirtää nyt rahaa muista kohteista muurin rakentamiseen.

Aiemmin kansallinen hätätila on julistettu vain, kun hurrikaani iskee, on sota tai tapahtuu terrori-isku, kuten vuonna 2001. Ainakin 16 osavaltiota haastaa Trumpin oikeuteen, koska niiden mielestä Meksikon rajalla ei ole hätätilaa. Osavaltiot menettävät rahoja, joita ne tarvitsevat oikeiden hätätilojen hoitoon.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste