Orban voitti taas vaalit Unkarissa

Teksti: Markku Juusola, lähde: STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.04.2022

Pääministeri Victor Orbanin Fidesz-puolue voitti Unkarin parlamenttivaalit. Orbanin voitosta seuraa, että Unkarin ja Euroopan unionin riidat jatkuvat.

Orbanin Fidesz-puolue sai 53 prosenttia äänistä.

– Voitto on niin suuri, että se näkyy ehkä kuusta ja varmasti Brysselistä, sanoi Orban.

Orban mainitsi Euroopan unionin pääkaupungin Brysselin, koska Unkari ja EU ovat riidelleet jo kauan. Orban ja Fidesz-puolue ovat olleet vallassa 12 vuotta.

Fidesz-puolue ei noudata Euroopan unionin periaatteita. Fidesz on keskittänyt valtaa itselleen. Fidesz on heikentänyt lehdistön vapautta. Unkarin oikeuslaitos ei enää ole itsenäinen.

Unkari saa miljardeja euroja tukia EU:lta. EU suunnittelee nyt, että tukia vähennetään, koska Unkari ei noudata EU:n periaatteita.

Orban on Putinin ystävä

Orbanilla on hyvät suhteet Venäjän presidenttiin Vladimir Putiniin. Putin onnitteli Orbania vaalivoitosta ja toivoi, että hyvät suhteet Unkariin säilyvät. Orban on sanonut, että Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi on hänen vastustajansa.

Unkari on sotilasliitto Naton jäsen. Suomi ja Ruotsi haluavat ehkä pian päästä Naton jäseniksi. Kaikkien Nato-maiden täytyy hyväksyä uudet jäsenet. Venäjä vastustaa Naton laajentumista. Unkari on Venäjän ystävä. Siksi Unkari voi estää Suomen ja Ruotsin jäsenyyden Natossa.

Fidesz-puolueen vastustajat perustivat vaaleihin kuuden puolueen liiton. Fideszin vastustajat saivat vain kolmanneksen äänistä. Liittoa johti Peter Marki-Zay. Hän sanoi, että Fideszin voittaminen on mahdotonta, koska hallitus valvoo tiedotusvälineitä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)