Onnettomuuden uhreja muistettiin

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.10.2013

Italian rannikolla sattui viime viikon torstaina vakava veneonnettomuus. Ainakin 200 ihmistä sai surmansa.

Afrikkalaisia pakolaisia kuljettanut laiva syttyi tuleen ja upposi mereen. Laivassa oli 500 ihmistä. Se oli matkalla Eritreasta Italiaan. Laiva upposi lähellä Lampedusan saarta, Sisilian ja Tunisian puolivälissä. Viranomaiset arvioivat, että onnettomuudessa saattoi menegtyä jopa 300 uhria. Turmasta selvisi hengissä ainakin 155 ihmistä.

Italian pääministeri Enrico Letta syyttää murhenäytelmästä Libyaa. Lettan mukaan Libyan pitäisi estää huonokuntoisten pakolais- veneiden lähtö rannikoltaan. Letta vaatii EU:lta lisää apua Italialle laittomien maahan- tulijoiden hoitamiseen.

Välimerellä kuolee joka vuosi tuhansia ihmisiä, jotka yrittävät päästä Eurooppaan heikoilla veneillä. Italiaan on saapunut tänä vuonna ainakin 7 800 pakolaista veneillä Afrikasta. Lampedusan vastaanottokeskuksessa on tilaa 250 ihmiselle. Sinne on sijoitettu tuhat ihmistä. Monet joutuvat nukkumaan keskuksen ulkopuolella, koska sisällä ei ole tilaa. EU:n komission puheenjohtaja José Manuel Barroso käy keskiviikkona Lampedusalla.

(Muokattu 8.10.2013)

4 kommenttia artikkeliin ”Onnettomuuden uhreja muistettiin”

  1. Aina tosi ikävä kun kuolee ihmisiä. Huono asia, että Afrikassa ihmiset eivat voi asua rauhallisesti. Minusta siellä olisi rauhallisempi jos Amerikka ja NATO ei sekaantuisi heidän asioihin. Europan täytyy autaa tietysti, mutta tarvitsee laskea onko mahdollisuus. Koska jos niin paljon pakolaisia tulevat Europaan, kriisi ei mene pois pitkään aikaan vielä.

    Vastaa
  2. uutinen on minusta surullinen.
    Paljon viattomia ihmisia kuolee rikollisten uhrina
    Minä vihaan tosi paljon afrikkalaisia politikkoja koska he eivat auttaa köyhiä ihmisiä.

    Vastaa
  3. Välimerellä kuolee joka vuosi tuhansia ihmisiä, jotka yrittävät päästä Eurooppaan heikoilla veneillä. Viime torstaina italian rannikolla sattui vakava veneonnettomuus. Laivassa oli 500 ihmistä, ainakin 200 ihmistä sai surmansa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)