Syyttäjän mukaan murhasta epäillään Stig Engströmiä. Hän oli niin sanottu ”Skandia-mies”. Nimi tulee siitä, että Engström oli töissä Skandia-talossa lähellä murhapaikkaa.
Olof Palme ammuttiin Tukholmassa Sveavägenin ja Tunnelgatanin kulmassa. Hän oli palaamassa elokuvista yhdessä vaimonsa Lisbeth Palmen kanssa.
Stig Engströn kuoli vuonna 2000. Häntä kuulusteltiin tutkinnassa todistajana. Syyttäjä ei nosta syytettä, koska tekijä on kuollut. Poliisi ei ole myöskään löytänyt murha-asetta.
Olof Palmen murhan tutkinta tutkinta kesti 34 vuotta. Tutkinnan poliisikulut ovat yli 57 miljoonaa euroa. Palmen murhan tutkinta on maailman laajin ja kallein. Tutkimuksissa on kuulusteltu yli 10 000 henkilöä. 133 ihmistä on tunnustanut Palmen murhan.
Christer Pettersson tuomittiin Palmen murhasta elinkautiseen vankeusrangaistukseen vuonna 1989. Hovioikeus vapautti hänet muutaman kuukauden kuluttua, koska todisteet eivät olleet riittäviä.
Lähteet STT, Yle
