Olof Palmen murhan tutkimus on päättynyt

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.06.2020

Ruotsin poliisi tiedotti keskiviikkona, että Olof Palmen murhan tutkimus päättyy. Tutkinta kesti 34 vuotta. Olof Palme murhattiin Ruotsin pääkaupungissa Tukholmassa 28. helmikuuta 1986.

Syyttäjän mukaan murhasta epäillään Stig Engströmiä. Hän oli niin sanottu ”Skandia-mies”. Nimi tulee siitä, että Engström oli töissä Skandia-talossa lähellä murhapaikkaa.

Olof Palme ammuttiin Tukholmassa Sveavägenin ja Tunnelgatanin kulmassa. Hän oli palaamassa elokuvista yhdessä vaimonsa Lisbeth Palmen kanssa.

Stig Engströn kuoli vuonna 2000. Häntä kuulusteltiin tutkinnassa todistajana. Syyttäjä ei nosta syytettä, koska tekijä on kuollut. Poliisi ei ole myöskään löytänyt murha-asetta.

Olof Palmen murhan tutkinta tutkinta kesti 34 vuotta. Tutkinnan poliisikulut ovat yli 57 miljoonaa euroa. Palmen murhan tutkinta on maailman laajin ja kallein. Tutkimuksissa on kuulusteltu yli 10  000 henkilöä. 133 ihmistä on tunnustanut Palmen murhan.

Christer Pettersson tuomittiin Palmen murhasta elinkautiseen vankeusrangaistukseen vuonna 1989. Hovioikeus vapautti hänet muutaman kuukauden kuluttua, koska todisteet eivät olleet riittäviä.

Lähteet STT, Yle

Olof Palmen murhapaikka on Tukholmassa Sveavägenin ja Tunnelgatanin kulmassa.

 

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)