Obama lupasi suojelua Baltialle

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.09.2014

Barack Obama vakuutti Tallinnassa, että sotilasliitto Nato pysyy Baltian maiden turvana.

Obaman mukaan Nato suojelee jäsenmaitaan. Viro toivoo, että Yhdysvallat perustaa Viroon pysyvän tukikohdan ja tuo sinne lisää sotilaita ja kalustoa. Baltian maat ovat huolissaan Venäjän sotilaallisista toimista.

Yhdysvallat haluaa myös, että Naton jäsenmaat lisäävät puolustusmenojaan. Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama toi asian julki viime viikolla Naton huippukokouksessa Walesissa.

Kokouksessa 28 Nato-maata pohti yhteisen puolustuksen parantamista. Mukana oli myös Naton kumppanimaita, kuten Suomi ja Ruotsi. Suomi allekirjoitti kokouksessa niin sanotun isäntämaapöytäkirjan. Siinä hyväksytään nopean toiminnan joukkojen liikkuminen Suomen maaperällä.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste