Mies surmasi viisi ihmistä jousiaseella Norjassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.10.2021

Mies surmasi viisi ihmistä jousiaseella Norjan Kongsbergissä keskiviikkona. Kolme ihmistä loukkaantui iskussa. Norjan poliisin mukaan kyse on terroriteosta.

Norjan poliisi tutkii vakavaa väkivallantekoa. Mies surmasi viisi ihmistä jousiaseella keskiviikkona. Hyökkäys tapahtui Kongsbergin kaupungissa. Kongsberg on pieni kaupunki noin tunnin matkan päässä Oslosta. Kongsbergissä on 30 000 asukasta.

Norjan poliisi sai ampujan kiinni vain puoli tuntia sen jälkeen, kun mies alkoi ampua ihmisiä jousiaseella. Tästä huolimatta hän ehti surmata viisi ihmistä. Norjan poliisi mukaan tekijä on poliisille tuttu. Mies toimi yksin.

Surmien tekijäksi epäilty mies on 37-vuotias Tanskan kansalainen. Hän on kuitenkin syntynyt ja kasvanut Norjassa. Mies kääntyi aiemmin muslimiksi. Poliisin mukaan miehellä on yhteyksiä ääri-islamilaisiin piireihin.

Norjan poliisin mukaan kyseessä on terrori-isku.

– Tämä on terroriteko. Tutkimus jatkuu. Selvitämme nyt syytä siihen, miksi mies ampui ihmiset, poliisipäällikö Arne Christian Haugstøyl kertoi torstaina.

Norjassa oli suruliputus torstaina 14. lokakuuta. Liputuksella muistettiin Kongsbergin surmien uhreja. Kongsbergin kaupungin keskustassa oli torstai-iltana paljon ihmisiä, jotka toivat surmapaikoille kukkia ja kynttilöitä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste