Norja suree kuningas Haraldia

Teksti: Maria Österlund, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Odd Andersen
Uutinen julkaistu: 28.08.2026

Norjalaiset surevat. Norjan kuningas Harald V kuoli perjantaina aamupäivällä sairaalassa. Harald hallitsi Norjaa 35 vuotta. Hän oli 89-vuotias.

Norjan kuningas Harald V kuoli perjantaina. Hän oli vakavasti sairas. Kuva on vuodelta 2025. Kuva Lehtikuva / AFP / Javad Parsa

Norjan kuningas Harald kuoli perjantaina 28. elokuuta. Hän oli hoidettavana sairaalassa Oslossa. Kuningas oli ollut sairaalassa pari viikkoa. Hänen terveytensä oli heikko jo pitkään.

Norjalaiset surevat kuningas Haraldia. Hän oli kuningas, joka oli lähellä kansaa.

– Kuningas Haraldilla on suuri merkitys Norjalle. Hän uudisti Norjan kuningashuoneen, siitä tuli nykyaikainen. Hän ei ollut hienostelija, vaan maanläheinen ihminen. Hän halusi auttaa, jos pystyi. Kuningas Harald auttoi esimerkiksi lapsia, joilla oli vaikeaa. Kuningas oli myös urheilullinen ja hän piti huolta luonnosta. Näin sanoo Jenny Alexandersson Ylen haastattelussa. Hän on ruotsalainen toimittaja, joka on erikoistunut kuninkaallisten ja hovien asioihin.

Kuningas Harald oli naimisissa kuningatar Sonjan kanssa. Parilla on kaksi lasta, Märtha-Louise ja Haakon.

Kruununprinssi Haakonista tuli Norjan kuningas, kun häne isänsä kuoli. Norjan kuningatar on Mette-Marit. Haakon vannoo myöhemmin valan tilaisuudessa, jossa hän vannoo, että noudattaa Norjan perustuslakia.

Kuvassa ovat Norjan uusi kuningatar Mette-Marit ja kuningas Harald. Kuva Lehtikuva / AFP / Ole Berg-Rusten

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)