Norja kieltää turkistarhauksen

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.06.2019

Norja hyväksyi lain, joka kieltää turkistarhauksen. Norjassa suljetaan melkein 200 turkistarhaa.

Turkistarhoissa kasvatetaan kettuja ja minkkejä, joista tehdään turkkeja. Laki määrää, että Norjaan ei saa enää perustaa uusia turkistarhoja. Vanhat turkistarhat täytyy sulkea noin viiden vuoden sisällä.

Eläinsuojelujärjestöjen mielestä laki on hyvä, koska eläimet eivät enää joudu kärsimään turkistarhauksen takia. Turkiseläimet elävät usein huonoissa oloissa.

– Eläinten hyvinvointi on tärkeämpää kuin raha, sanoo Noah-eläinsuojelujärjestön johtaja Siri Martinsen.

Kun turkistarhaus lopetetaan, monet menettävät työnsä. Siksi Norjan hallitus maksaa turkistarhaajille korvauksia 50 miljoonaa euroa.

Turkistarhaus on kielletty myös esimerkiksi Iso-Britanniassa ja Itävallassa. Suomessa turkistarhaus on sallittua.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste