Nepalissa sattui toinen voimakas maanjäristys 12. toukokuuta. Ensimmäinen maanjäristys sattui vajaa kuukausi sitten. Huhtikuun lopulla kuoli 8 500 ihmistä. Uusi järistys surmasi kenties satoja lisää. Näiden lisäksi Nepalissa on sattunut useita jälkijäristyksiä.
Sadat ihmiset olivat viikonloppuna kadoksissa. Singatin kaupungissa myös useita avustustyöntekijöitä on kadonnut. Singati sijaitsee kahdeksan tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista Kathmandusta.
– Lähes kaikki talot ovat romahtaneet. Tätä voi kutsua täydelliseksi tuhoksi, SPR:n avustustyöntekijä Mirva Helenius kertoi STT:lle.
Suurin osa nepalilaisista yöpyy teltoissa ulkona, koska he pelkäävät uusia järistyksiä. SPR:n mukaan avustustoimia vaikeuttaa myös monsuunikausi eli voimakas sadekausi, joka alkaa pian.
Nepal sijaitsee Himalajan vuoristossa. Alue on erityisen herkkää maanjäristysaluetta. Himalaja sijaitsee mannerlaattojen risteyksessä.
