Nelson Mandela haudattiin

Teksti: LL
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.12.2013

Nelson Mandela haudattiin sunnuntaina. Hän on maailman tunnetuin vapaustaistelija.

Nelson Mandela kuoli 5. joulukuuta. Viime viikolla oli myös Mandelan muistojuhla, johon osallistui suuri joukko eri maiden johtajia. Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja entinen presidentti Martti Ahtisaari osallistuivat muistojuhlaan.

Nelson Mandela tunnetaan työstään ihmisoikeuksien puolustajana. Hän vastusti vuosikymmenien ajan Etelä- Afrikan hallintoa, joka perustui rotusortoon. Rotusorto loppui Etelä-Afrikassa vasta 1990-luvulla.

Nelson Mandela valittiin Etelä-Afrikan ensimmäiseksi mustaksi presidentiksi vuonna 1994. Vuotta aikaisemmin hän oli saanut Nobelin rauhanpalkinnon. Suuri osa Mandelan elämästä kului eteläafrikkalaisessa vankilassa.

Kuuntele juttu

2 kommenttia artikkeliin ”Nelson Mandela haudattiin”

  1. Hän oli hyvä presidentiksi, kun hän oli kouli ihmiset olivat suurulisia. Ihmiset hautasivat hänet.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste