Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg lupaa tukea Suomelle

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.05.2022

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoo, että Nato vahvistuu, jos Suomesta tulee Naton jäsen.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoo, että on Suomen oma asia, hakeeko Suomi Naton jäseneksi. Jos Suomi päättää hakea Naton jäseneksi, muut maat toivottavat Suomen tervetulleeksi.

– Suomi on lämpimästi tervetullut mukaan Natoon. Suomi otetaan jäseneksi, jos Suomi päättää hakea Naton jäsenyyttä. Varmistamme sen, että hakuaika on nopea, Jens Stoltenberg sanoo Ylen haastattelussa. Haastattelu julkaistiin torstaina.

Jens Stoltenberg lupaa, että Nato varmistaa Suomen turvallisuuden. Suomi joutuu odottamaan jäsenyyden hyväksymistä, jos Suomi päättää hakea Naton jäseneksi.

– On monia keinoja, joilla voimme varmistaa Suomen turvallisuuden, Stoltenberg sanoo.

Stoltenberg uskoo, että Nato vahvistuu, jos Suomesta tulee jäsen.

Suomi päättää ehkä jo ensi viikolla, hakeeko se Naton jäseneksi. Myös Ruotsi päättää pian, hakeeko se Naton jäseneksi.

Suomen ja koko Euroopan turvallisuustilanne muuttui sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Nato on sotilasliitto. Natossa on 30 jäsenmaata. Jäsenmaat puolustavat toisiaan, jos se on tarpeen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)