Nato havaitsi Venäjän sotilaskoneita

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.11.2014

Euroopan ilmatilassa on lentänyt tänä vuonna tavallista enemmän venäläisiä sotilaslentokoneita, kertoo sotilasliitto Nato.

Venäjä haluaa näyttää, että se on suurvalta, jolla on vahvat asevoimat.

Viime aikoina Venäjän ja Naton välille on syntynyt uudelleen jännitteitä.

Pohjois-Atlantin puolustusliitto Nato perustettiin vuonna 1949. Nato pyrkii turvaamaan jäsenmaidensa vapauden ja turvallisuuden. Järjestössä on 28 jäsenmaata.

Amerikan mantereelta USA ja Kanada kuuluvat Natoon. Muut jäsenet ovat Euroopan maita. Pohjoismaista Islanti, Norja ja Tanska kuuluvat Natoon. Myös Baltian maat Viro, Latvia ja Liettua ovat Naton jäseniä.

Nato sai uuden pääsihteerin lokakuun alussa. Hän on entinen Norjan pääministeri Jens Stoltenberg.

– On varauduttava yllätyksiin, suuriin ja pieniin kriiseihin, sanoi Stoltenberg, kun hänet oli valittu pääsihteeriksi.

Natolla on paljon vaikeita tehtäviä. Ensinnäkin se varmistaa jäsenmaidensa turvallisuuden. Toiseksi Nato taistelee islamisteja ja terroristeja vastaan Lähi-idässä. Lisäksi Nato yrittää torjua ympäristökatastrofeja ja verkkohyökkäyksiä.

Aikoinaan Neuvostoliitto oli pitkään Naton vihollinen. Kun Neuvostoliitto hajosi 1990-luvun alussa, alkoi rauhallinen kausi. Nato keskittyi rauhanturvaamiseen ja kriisinhallintaan eri puolilla maailmaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)