HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Muslimimaissa suuria mellakoita – Selkosanomat

Muslimimaissa suuria mellakoita

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.09.2012

Muhammed-video aiheuttaa mellakoita kiihkeimpien muslimien keskuudessa.

Islamilaisissa maissa on suuria mellakoita. Mellakoiden on syy on video, joka löytyy internetistä. Muslimien mielestä videossa loukataan islamia ja profeetta Muhammedia.

Kyseessä on yhden yksityisen henkilön halpa video. Mielenosoittajat ovat mellakoineet Yhdysvaltojen lähetystöjä vastaan. Suuria mielenosoituksia on ollut Pakistanissa, Egyptissä, Tunisiassa, Libanonissa ja Sudanissa. Mellakoitsijat ovat polttaneet Yhdysvaltojen ja Israelin lippuja, ravintoloita ja elokuvateattereita. Perjantaina Pakistanissa vietettiin Rakastan Muhammedia -päivää. Surmansa sai 19 ihmistä. Mellakoissa on kuollut yhteensä yli 40 ihmistä.

Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama ja ulkoministeri Hillary Clinton ovat pahoitelleet mellakoita ja vakuuttaneet, että Yhdysvalloilla ei ole mitään tekemistä videon kanssa.

Mellakat ovat rauhoittuneet viime päivinä.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)