Joka päivä yli tuhat nepalilaista nuorta pakkaa laukkunsa ja muuttaa pois kotimaastaan. Nepal on yksi maailman köyhimpiä maita, eikä palkkatöitä riitä kaikille. Nuoret lähtevät siis paremman elämän perään.
Suurin osa lähtijöistä on 20–40-vuotiaita. Heillä on matala koulutus tai ei lainkaan koulutusta. He päätyvät usein matalapalkkaisiin rakennustöihin ja kotiapulaisiksi.
Nepalilaiset miehet työskentelevät rakennustyömailla esimerkiksi Malesiassa, Intiassa ja Persianlahden rikkaissa maissa. Erityisen paljon nepalilaisia on Saudi-Arabiassa, Arabiemiraateissa ja Qatarissa. Työolosuhteet ovat usein todella huonot. Osa perustaa ravintoloita. Maailmalla on ainakin 3,5 miljoonaa nepalilaista siirtotyöläistä.
Hyväksikäyttö on yleistä
Binaya Acharya työskentelee kotimaassaan Nepalissa Kirkon Ulkomaanavun palveluksessa. Hänen mukaansa monet nepalilaiset ovat valmiita tekemään suuria uhrauksia, jos he pääsevät pois Nepalista. Acharyan mukaan osa naisista tietää etukäteen, että he joutuvat hyväksikäytön uhreiksi ja jopa prostituoiduiksi.
Nepalissa asuu noin 30 miljoonaa ihmistä. Monissa maissa olisi suuri ongelma, jos nuoret muuttavat pois kotimaastaan. Nepalin hallinto kuitenkin kannustaa nuorisoa lähtemään, koska nuoret lähettävät palkkatulonsa takaisin kotimaahansa. Nepalin valtion budjetista jopa neljäsosa tulee siirtotyöläisten lähettämistä rahoista.
Lähde Yle
