Miljoonat lapset eivät pääse kouluun

Teksti: Markku Juusola Lähde Unicef
Kuva: ©Unicef
Uutinen julkaistu: 23.09.2014

Monien kriisien takia miljoonat lapset eivät pääse aloittamaan koulua.

Eri puolilla maailmaa on nyt käynnissä poikkeuksellisen paljon kriisejä. YK:n lastenrahasto Unicef laskee, että lähes 30 miljoonaa lasta ei pääse kouluun tänä syksynä kriisien takia.

Taisteluja käydään muun muassa Syyriassa, Keski-Afrikan tasavallassa ja Ukrainassa. Ebola-tauti estää 3,5 miljoonan lapsen koulunkäynnin Länsi-Afrikassa.

Miljoonat lapset ovat joutuneet jättämään kotinsa maissa, joissa on sota tai joku muu kriisi. Kouluja on tuhottu ja ryöstelty.

Unicef tukee lasten koulunkäyntiä kriisimaissa. Se järjestää väliaikaisia koulutiloja pakolaislapsille. Unicef vie kriisialueiden kouluihin miljoonia vihkoja, reppuja ja muita koulutarvikkeita.

Gazassa on tavoitteena, että jokaisella lapsella on koulupaikka, kun koulut alkavat.

Länsi-Afrikan lapset eivät voi Ebola-taudin takia poistua kodeistaan. Heille tarjotaan opetusta radio-ohjelmien avulla.

Joka vuosi noin 60 miljoonaa lasta ei pääse kouluun.

Kuuntele juttu

2 kommenttia artikkeliin ”Miljoonat lapset eivät pääse kouluun”

  1. Tämä uutinen on surullinen ja raskas. Mutta se on tärkeä kuulua tämmöinen juttu missä ja milloin ja miten menee.
    Olen opiskellut suomea 10 kuukautta ja tälläiset uutiset on tosi hyödyllinen mulle.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste