Miljoona ihmistä on paennut Gazassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: AFP / Lehtikuva / Said Khatib
Uutinen julkaistu: 16.10.2023

Yli miljoona ihmistä on paennut Gazassa kodeistaan. Ihmiset ovat jättäneet kotinsa, koska Israel valmistautuu maahyökkäykseen alueelle.

Yhdistyneet kansakunnat eli YK on huolissaan Gazan tilanteesta. Israel käy sotaa äärijärjestö Hamasia vastaan. YK:n mukaan yli miljoona ihmistä tarvitsee Gazassa apua.

Israel aloitti sodan Gazassa sen jälkeen, kun islamilainen äärijärjestö Hamas hyökkäsi Israeliin. Hamas hyökkäsi Israeliin 7. lokakuuta. Hamas tappoi satoja israelilaisia. Hamas otti ihmisiä myös panttivangiksi. Israelin armeijan mukaan Hamasilla on 199 panttivankia Gazassa.

Israel on siirtänyt sotilaskalustonsa Gazan rajalle. Gaza on saarrettu maalta, mereltä ja ilmasto. Israel on kutsunut 300 000 armeijan sotilasta reservistä.

Maailmalla odotetaan Israelin hyökkäystä. Israel käski viikonloppuna ihmisiä lähtemään pois Gazan kaistan pohjoisosasta. Israel ei kuitenkaan aloittanut maahyökkäystä vielä viime viikonloppuna.

Israelin ja äärijärjestö Hamasin välinen konflikti on aiheuttanut sen, että yli miljoona ihmistä on joutunut jättämään kotinsa. YK:n palestiinalaispakolaisten avustusjärjestön UNRWA:n mukaan määrä kasvaa. Gazassa asuu reilut kaksi miljoonaa ihmistä.

Israel on pommittanut Gazaa yli viikon ajan. Pommitukset alkoivat sen jälkeen, kun Hamas hyökkäsi Israeliin viime viikon lauantaina.

Israelin mukaan Hamasin hyökkäyksissä on kuollut lähes 1 600 ihmistä. Kuolleet ovat israelilaisia siviilejä ja sotilaita. Palestiinalaisten viranomaisten mukaan Gazassa on kuollut ainakin 2 750 ihmistä. Kuolleet saivat surmansa Israelin ilmaiskuissa.

Israelin sotilaat partioivat Gazan kaistan rajaportilla 15. lokakuuta. Kuva: AFP / Lehtikuva/ Yuri Cortez

 

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)