Mariupol on melkein tuhoutunut

Teksti: Selkosanomat, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.04.2022

Venäjä on tuhonnut Mariupolin satamakaupungin lähes kokonaan. Venäjä on ampunut kaupunkiin ohjuksia ja pommittanut asuintaloja, sairaaloita ja kouluja.

Venäjä on piirittänyt Mariupolia yli 1,5 kuukautta. Pormestari Vadym Boitšenko sanoo, että Mariupolissa on kuollut piirityksen aikana yli 10 000 siviiliä eli tavallista ihmistä. Venäjä on myös estänyt Mariupolin avustamisen.

Venäjä ei ole tuhonnut Mariupolin satamaa. Satama on tärkeä koko kaakkois-Ukrainan alueelle. Mariupolista on yhteys Mustallemerelle. Mariupolista on myös maayhteys Krimin niemimaalle, jonka Venäjä valloitti vuonna 2014.

Venäjä aloitti sodan Ukrainassa 24. helmikuuta. Venäjä hyökkäsi silloin Ukrainaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)