Macron ja Le Pen menestyivät

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.04.2017

Emmanuel Macron voitti Ranskan presidentinvaalin ensimmäisen kierroksen. Marine Le Pen tuli toiseksi.

Ranskalaiset äänestivät presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella viime sunnuntaina. Keskustalainen Emmanuel Macron sai 24 prosenttia äänistä. Äärioikeiston Marine Le Pen sai 21,3 prosenttia äänistä. Macron ja Le Pen pääsevät vaalin toiselle kierrokselle, joka on sunnuntaina 7. toukokuuta.

Macron on 39-vuotias pankkiiri. Hän oli aiemmin sosialistipuolueessa, mutta perusti oman liikkeen viime vuonna. Macron kannattaa yhteistyötä Euroopan unionissa ja eurorahaa.

Marine Le Pen johtaa Kansallinen rintama -puoluetta. Hän vastustaa maahanmuuttoa, islamia, eurorahaa ja Euroopan unionia.

Macronin menestys oli helpotus monille Euroopan poliitikoille. Jos Le Pen olisi menestynyt paremmin, olisi koko Euroopan unionin tulevaisuus vaarassa. Suurin osa Ranskan poliittisista johtajista kannattaa nyt Macronia, koska he eivät halua Le Peniä presidentiksi.

Macron on nyt ennakkosuosikki. Tuoreen mielipidekyselyn mukaan vaalien toisella kierroksella Macronia kannattaa noin 60 prosenttia ja Le Peniä 40 prosenttia ranskalaisista.

Lähde STT

Yksi kommentti artikkeliin ”Macron ja Le Pen menestyivät”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)