Solar Impulse 2 -lentokone laskeutui tiistaina 26. heinäkuuta Abu Dhabiin Arabiemiraateissa. Lentokone lensi ensi kertaa maapallon ympäri pelkästään auringon voimalla.
Kone lähti matkaan viime vuonna maaliskuun 9. päivä. Lennon tarkoitus oli saada julkisuutta ympäristöystävälliselle energialle.
Solar Impulse 2:sta ovat ohjanneet vuorotellen sveitsiläiset Bertrand Piccard ja Andre Borschberg. Piccard lensi viimeisen lento-osuuden.
YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon onnitteli lentäjiä. Ban sanoi, että saavutus on historiallinen päivä ihmiskunnalle.
Koneessa on 17 000 aurinkokennoa ja litium-akut. Akkujen avulla se pystyy lentämään yöllä.
Siipien kärjet ovat peräti 72 metrin päässä toisistaan. Kone on rakennettu erittäin kevyestä hiilikuidusta.
Lähde STT
