Maanjäristys aiheutti suurta tuhoa Marokossa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: AFP / Lehtikuva / Fadel Senna
Uutinen julkaistu: 11.09.2023

Marokon maanjäristyksessä on kuollut yli 2 100 ihmistä. Yli 2 400 ihmistä on loukkaantunut. Monet maat tarjoavat apua Marokolle.

Maanjäristys aiheutti suurta tuhoa Marokossa. Kuvan kartassa Marokko on merkitty keltaisella. Maanjäristysalue on merkitty karttaan punaisella. Marokko on Pohjois-Afrikan valtio. Kartta: Heidi Ahlström, kuvalähde Wikimedia Commons

Marokossa tapahtui suuri maanjäristys viime viikon perjantaina. Järistys aiheutti suurta tuhoa Marokon keskiosassa. Marrakechin vanha kaupunki tuhoutui pahasti. Monet talot Marrakechissa romahtivat. Maanjäristys oli voimakkain Marokossa 120 vuoteen.

Maanjäristyksessä kuoli yli 2 100 ihmistä. Asiantuntijoiden mukaan kuolleiden määrä voi kasvaa, kun pelastustyöt jatkuvat. Pelastajat etsivät ihmisiä sortuneiden talojen raunioista.

Monet maat ovat tarjonneet apu Marokolle. Marokko on ottanut vastaan apua Britanniasta, Espanjasta, Qatarista ja Arabiemiraateista. Espanja lähetti Marokkoon viikonloppuna 86 pelastustyöntekijää ja kahdeksan etsintäkoiraa. Etsintäkoirat ja työntekijät etsivät ihmisiä talojen raunioista. Suomen Punainen Risti eli SPR lähettää Marokkoon apua, jos Marokko tarvitsee apua.

Marokon hallitus julisti lauantaina kolmen päivän suruajan.

Paikalliset pelastivat aasia, joka oli jäänyt jumiin sortuneiden rakennusten alle. Aasi ja pelastajat kuvattiin Tafeghaghten kylässä lähellä Marrakechia 9. syyskuuta. Kuva: AFP / Lehtikuva / Fadel Senna

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)