Maailman pisin junatunneli valmistui Sveitsissä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.06.2016

Gotthard-junatunneli on 57 kilometriä pitkä. Tunneli maksoi 11 miljardia euroa.

Gotthard-junatunneli on maailman pisin ja syvin. Gotthardin tunnelin rakennustyöt alkoivat jo vuonna 1999. Tunneli avattiin virallisesti 1. kesäkuuta. Säännöllinen henkilöliikenne alkaa joulukuussa.

Tunnelityömaalla työskenteli 2 500 henkilöä. Kahdeksan henkilöä kuoli tunnelin rakennustöissä.

Alppien alla kulkeva tunneli mullistaa matkustaja- ja tavaraliikenteen. Matka Sveitsin Zürichistä Italian Milanoon kestää jatkossa vain 2 tuntia 40 minuuttia.

Gotthardin tunnelin jälkeen pisimpiä junatunneleita ovat Japanin Seikan ja Britannian ja Ranskan välinen kanaalitunneli.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Maailman pisin junatunneli valmistui Sveitsissä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste