Lentoliikenne on lähes pysähtynyt koko maailmassa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.05.2020

Maailman lentoliikenne on lähes pysähtynyt koronaviruksen takia. Vain kymmenesosa lentoliikenteestä toimii.

Euroopan lentoliikenteestä yli 90 prosenttia oli pysähdyksissä toukokuun alussa. Monilla lentoyhtiöillä on suuria taloudellisia vaikeuksia. On hyvin todennäköistä, että osa nykyisistä lentoyhtiöistä lopettaa toimintansa kokonaan.

Suomalaisen lentoyhtiön Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner sanoo, että koronavirus on aiheuttanut kriisin, joka on suurin koko lentoliikenteen historiassa.

Lentoliikenteen paluu normaaliksi voi kestää kauan. Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n arvion mukaan lento- liikenne toimii tavalliseen tapaan ehkä ensi vuonna tai vuonna 2022.Ensimmäisinä alkavat kotimaan lennot.

Maailman lentokoneista yli puolet on parkissa lentokentillä. Koneiden seisottaminen tyhjinä on hyvin kallista. Yhtiöt tekevät valtavia tappiota.

Monet valtiot avustavat yhtiöitä taloudellisesti. Saksan valtio tukee saksalaista Lufthansaa. Ruotsi, Tanska ja Norja antavat rahaa pohjoismaiselle yhtiölle SAS:lle. Suomen valtio tukee Finnairia.

Lähteet STT, Yle, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)