Lähteekö Hollanti EU:sta?

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.03.2017

Hollanti voi lähteä Euroopan unionista, jos Vapauspuolue voittaa vaalit.

Hollantilaiset elävät jännittäviä hetkiä. Maassa järjestetään parlamenttivaalit maaliskuun 15. päivänä. Ennusteiden mukaan populistinen Vapauspuolue voittaa vaalit.

Mitä populismi on? Sana populismi tulee latinan sanasta populus, mikä tarkoittaa kansaa. Populistit sanovat, että vain he edustavat aitoa kansaa. He pitävät omaa kansaa tärkeämpänä kuin muita kansoja.

He vastustavat vanhoja puolueita ja tarjoavat helppoja ratkaisuja mutkikkaisiin ongelmiin. Suomessa perussuomalaiset on tyypillinen populistinen puolue.

Vapauspuolueesta suurin?

Noin viidesosa hollantilaisista kannattaa Vapauspuoluetta. Puolue lupaa, että Hollannin rajat suljetaan turvapaikanhakijoilta. Puolue aikoo sulkea islaminuskoisten moskeijat. Jos Vapauspuolue pääsee valtaan, se vie Hollannin ulos EU:sta.

Populistisilla puolueilla on vahvat johtajat. Hollannin Vapauspuoluetta johtaa Geert Wilders.

Populistit korostavat, että jokin uhkaa kansaa. Wilders väittää, että ääri-islamilainen terrori uhkaa Hollantia maahanmuuttajien takia. Siksi Wilders vastustaa islamia ja maahanmuuttoa.

Vaikka Vapauspuolue voittaisi vaalit, sen on vaikea päästä hallitukseen. Hollannin muut puolueet kieltäytyvät yhteistyöstä Vapauspuolueen kanssa.

Lähteet Yle, Helsingin Sanomat

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Lähteekö Hollanti EU:sta?”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste