Lähi-idän tilanne on huono

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, HS, HBL
Kuva: Lehtikuva / AFP / Fadel Itani
Uutinen julkaistu: 18.10.2024

Lähi-idän tilanne on ollut pitkään huono. Syyskuun lopussa konflikti levisi Gazasta Libanoniin. Pelkona on nyt, että sota leviää Lähi-idässä.

Israelin ja Palestiinan välillä on ollut konflikti hyvin kauan. Vuosi sitten, lokakuussa 2023, tilanne kuitenkin vaikeutui paljon. Silloin islamistinen järjestö Hamas hyökkäsi Israeliin. Yli tuhat ihmistä kuoli hyökkäyksessä. Hamas otti myös yli sata ihmistä panttivangiksi.

Tämän jälkeen Israel aloitti ankaran hyökkäyksen Hamasia vastaan Gazan kaistalla. Hyökkäys on nyt jatkunut vuoden. Yli 40 000 ihmistä on kuollut Gazassa. Israel on tuhonnut suuren osa Gazasta, ja ihmiset ovat paenneet kodeistaan.

Syyskuun lopussa konflikti levisi Libanoniin. Siellä toimii shiiamuslimien järjestö Hizbollah, jota Iran tukee. Hizbollahille Israel on vihollinen.

Israel hyökkäsi Hizbollahin sotilaallista johtoa vastaan. Israel oli onnistunut laittamaan räjähteitä Hizbollahin hakulaitteisiin ja radiopuhelimiin. Yhtäkkiä laitteet räjähtivät. Useita satoja ihmisiä kuoli ja monia loukkaantui.

Tämän jälkeen Israel on pudottanut pommeja monille alueille Libanonissa. Israel on kehottanut siviilejä pakenemaan, koska hyökkäyksiä tulee lisää. Israel yrittää kukistaa koko Hizbollah-järjestön ja tuhota sen asevarastot.

Monet ovat nyt huolissaan, että konflikti johtaa suureen sotaan useissa Lähi-idän maissa.

Useat maailman johtajat kokoontuivat syyskuun lopussa Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n yleiskokoukseen New Yorkissa. Siellä keskustelun aiheena oli myös Lähi-idän tilanne. Monet maat kehottivat Israelia ja Hizbollahia aselepoon. Ne toivoivat, että taistelun osapuolet alkaisivat keskustella ja neuvotella sotimisen sijaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)