Kymmeniä kuoli pommi-iskuissa Turkissa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.10.2015

Kymmeniä ihmisiä kuoli pommi-iskuissa Turkin pääkaupungissa Ankarassa lauantaina. Kaksi pommia räjähti rauhanmarssilla, jonka tarkoitus oli vastustaa Turkin ja kurdien yhteenottoa.

Turkin viranomaisten mukaan kyseessä on terroristi-isku. Tekijä ei ole tiedossa. Turkin pääministeri Ahmet Davutoglu sanoi, että todennäköisesti itsemurhapommittajat toteuttivat iskut.

Viranomaiset ilmoittivat, että kuolleita on 90. Hallituksen tiedotteen mukaan 508 ihmistä hakeutui lääkärin hoitoon. Luvut saattavat vielä nousta.

Räjähdykset tapahtuivat, kun rauhanmarssi oli lähdössä liikkeelle. Turkin vasemmistolaiset järjestöt järjestivät marssin. Sen tarkoitus oli vastustaa Turkin ja kurdien välistä yhteenottoa. Turkissa asuu miljoonia kurdeja, jotka vaativat itsehallintoa. Viime aikoina Turkin hallituksen joukkojen ja kurdien väliset taistelut ovat kiihtyneet.

Turkin poliisi pidätti sunnuntaina 14 ihmistä. Poliisi epäilee, että he ovat terroristijärjestö Isisin jäseniä. Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, liittyvätkö pidätykset pommi-iskuihin.

Sunnuntaina tuhannet ihmiset kokoontuivat muistamaan Ankarassa pommi-iskujen uhreja.

Turkki järjestää parlamenttivaalit marraskuun 1. päivänä pommi-iskuista huolimatta.

Lähde: Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Kymmeniä kuoli pommi-iskuissa Turkissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)