Kymmeniä kuoli joukkoampumisissa Yhdysvalloissa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 05.08.2019

Ainakin 30 ihmistä kuoli viikonvaihteessa joukkoampumisissa Yhdysvalloissa. Lisäksi kymmenet ihmiset haavoittuivat.

El Pason kaupungissa ampuja tappoi lauantaina 20 ihmistä ostoskeskuksessa. Ainakin 27 ihmistä haavoittui.

Poliisi pidätti ampujan. Ampuja oli kirjoittanut ennen ampumisia viestin, jossa hän ihailee muita joukkomurhien tekijöitä.

Toinen joukkoampuminen tapahtui samana yönä Daytonin kaupungissa. 24-vuotias mies ampui kuoliaaksi 10 ihmistä ravintolassa. Poliisi ampui hyökkääjän.

Kolmas joukkoampuminen tapahtui Chicagon kaupungissa. Ainakin seitsemän ihmistä haavoittui, kun heitä kohti ammuttiin autosta. Ihmiset viettivät iltaa puistossa, kun heitä ammuttiin. Poliisi etsii ampujia.

Voiko ampumisia estää?

Ampumiset ovat herättäneet jälleen laajan keskustelun Yhdysvalloissa. Yhdysvalloissa aseita on helppo ostaa. Monet vaativat, että aseiden myyntiä pitää rajoittaa. Rajoitukset eivät mene läpi Yhdysvaltain kongressissa eli eduskunnassa. Toinen suuri puolue republikaanit ei halua rajoittaa aseiden myyntiä.

Monet vaativat myös, että vihapuhetta pitää vähentää Yhdysvalloissa. Monet sanovat, että esimerkiksi presidentti Donald Trumpin puheet rohkaisevat väkivallan käyttöön. Trump on monta kertaa haukkunut islaminuskoisia ja maahanmuuttajia, jotka tulevat Etelä-Amerikasta.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)