Kuningatar Elisabet on ollut vallassa 70 vuotta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.02.2022

Britannian kuningatar Elisabet II on ollut vallassa 70 vuotta. Elisabet on 95-vuotias. Kuningatar täyttää huhtikuussa 96 vuotta.

Kuningatar Elisabet on hallinnut pitkään. Hänestä tuli kuningatar 6.2.1952. Elisabetin isä Yrjö VI kuoli silloin. Elisabet oli 25-vuotias, kun hänestä tuli Britannian hallitsija.

Kuningatar Elisabet on ollut vallassa pitempään kuin kukaan toinen Britannian hallitsija. Koko maailmasta ei löydy montaa kuninkaallista, joka olisi ollut vallassa kauemmin kuin Elisabet.

Kuningatar Elisabet on Britannian kuningasperheen suosituin jäsen. Elisabetin vanhin poika Charles on Britannian seuraava kuningas. Elisabet toivoo, että Charlesin puolisosta Camillasta tulee uusi kuningatar. Charles on 73-vuotias ja Camilla 74-vuotias.

Kuningatar Elisabetin juhlavuotta vietetään Britanniassa koko vuosi. Juhlallisuudet järjestetään kuitenkin erityisesti kesäkuussa.

Elisabet, Lontoo
Kuningatar Elisabetin kuvia esitettiin viime viikonloppuna suurella näytöllä Lontoon keskustassa Piccadilly Circus -aukiolla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)