Kuningatar Elisabet on kuollut

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.09.2022

Britannian kuningatar Elisabet II on kuollut. Kuningatar Elisabet kuoli torstaina iltapäivällä. Hän oli 96-vuotias.

Kuningatar Elisabet II kuvattiin tiistaina 6. syyskuuta. Kuningatar tapasi silloin Liz Trussin, joka valittiin Britannian uudeksi pääministeriksi. Kyseessä on viimeinen kuva kuningattaresta.

Kuningatar Elisabet II kuoli Balmoralin linnassa Skotlannissa. Kuningattaren luona olivat hänenvanhimmat lapsensa Charles ja Anne. Andrew ja Edward eivät ehtineet kuningatteren luo, ennen kuin tämä kuoli.

Kuningatar Elisabet oli poikkeuksellinen hallitsija. Hänen valtakautensa oli pitkä. Elisabet oli kuningattarena 70 vuotta. Elisabet valittiin kuningattereksi vuonna 1952. Tänä vuonna juhlittiin hänen 70-vuotista valtakauttaan.

Kuningatar Elisabetia arvostettiin ympäri maailman. Monet valtionjohtajat ovat esittäneet surunvalittelut. Suomen presidentti Sauli Niinistö esitti osanottonsa Britannian kuninkaalliselle perheelle ja kansalle.

– Kuningatar Elisabet hallitsi 70 vuotta. Hän näki ja koki paljon. Samalla hän muokkasi historiaa. Hän oli erittäin tunnollinen ja omistautunut sille, mitä hän teki, Sauli Niinistö kirjoitti pikaviestipalvelu Twitterissä.

Britannian uusi hallitsija on Elisabetin poika Charles. Charlesin kuninkaallinen nimi on Charles III. Charles valittiin kuninkaaksi torstaina. Virallisesti Charles kruunataan kuninkaaksi sen jälkeen, kun Elisabetin hautajaiset on järjestetty. Kuningattaren hautajaiset järjestetään maanantaina 19. syyskuuta. Britanniassa on nyt 10 päivän suruaika.

Juttua muokattu 12.9.2022. Korjatu tieto, jossa kerrotaan, ketkä kuningasperheen jäsenet olivat paikalla, kun kuningatar Elisabet kuoli. Korjattu hautajaisten ajankohta.

Kuningas Charles III (vasemmalla) on kuningatar Elisabetin vanhin poika. Kuva otettiin kesäkuun lopussa 2022.

2 kommenttia artikkeliin ”Kuningatar Elisabet on kuollut”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste