Koronavirus hiljensi kaupungit

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.03.2020

Koronavirus on tyhjentänyt suurkaupungit ja nähtävyydet kaikkialla maailmassa. Suurkaupunkien keskustat ja nähtävyydet ovat nyt tyhjiä.

Monet maat ovat sulkeneet kaikki ravintolat, baarit ja museot. Näin on tehty esimerkiksi Italiassa, Espanjassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa.

Italian pääministeri Giuseppe Conte ilmoitti viime viikolla, että maa rajoittaa ulkona liikkumista. Italiassa on nyt käytössä tiukka ulkonaliikkumiskielto. Samanlainen kielto on voimassa myös Espanjassa ja Ranskassa. Kiellon tarkoituksena on estää koronaviruksen leviäminen.

Pahin tilanne Italiassa ja Espanjassa

Koronavirus on iskenyt Euroopassa pahimmin Italiaan. Italiassa 70 000 ihmistä on sairastunut koronavirukseen. Noin 7 000 on kuollut tautiin. Koronavirus on tappanut Italiassa jo enemmän ihmisiä kuin Kiinassa. Kiina on taudin lähtömaa.

Myös Espanja on hätätilassa koronaviruksen takia. Espanjassa tartuntoja on 40 000 ihmisellä. Kuolleita on melkein 3 000.

Itävalta on rajoittanut ihmisten liikkumista. Viro on sulkenut rajansa.Tanska sulki rajansa toissa lauantaina. Suurin osa Tanskan yhteiskunnan toiminnoista on suljettu ainakin maaliskuun loppuun saakka.

Eniten koronavirukseen sairastuneita ihmisiä on Kiinassa. Tartunta on todettu Kiinassa yli 80 000 ihmisellä. Kiinassa koronaviruksen leviäminen on kuitenkin jo pysähtynyt.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste