Korona leviää taas Euroopassa

Teksti: Markku Juusola, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.11.2021

Koronavirus leviää taas nopeasti monessa Euroopan maassa. Monissa maissa on järjestetty suuria mielenosoituksia. Niissä on vastustettu koronarokotuksia ja uusi rajoituksia.

Itävallassa on otettu käyttöön tiukimmat rajoitukset. Siellä koronavirus leviää nopeasti.
Itävallassa kaupat, ravintolat ja joulumarkkinat on suljettu.

Itävallassa kotoa saa poistua vain hyvästä syystä, kuten työpaikalle tai kauppaan. Maassa suositellaan etätöihin jäämistä. Koululaisia kehotetaan jäämään kotiin.

Koronarokotuksista tulee Itävallassa pakollisia helmikuussa. Itävallassa vain kaksi kolmesta on ottanut koronarokotteen. Esimerkiksi Suomessa luku on paljon suurempi. Yli 80 prosenttia suomalaisista on saanut kaksi rokotusta.

Uusia rajoituksia vastustetaan

Itävallassa rajoitukset ovat herättäneet vastarintaa. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat osoittaneet mieltään kaduilla.

Myös monissa muissa maissa on järjestetty mielenosoituksia rajoituksia ja rokotuksia vastaan. Hollannissa oli levottomuuksia kaduilla ja poliisit pidättivät yli sata ihmistä.

Belgian pääkaupungissa Brysselissä yli 35 000 ihmistä marssi kaduilla. He vastustivat rajoituksia.
Tanskassa noin tuhat ihmistä osoitti mieltään.

Asiantuntijoiden ja hallitusten mielestä uusia rajoituksia kuitenkin tarvitaan. Maailman terveysjärjestö WHO arvioi, että Euroopassa kuolee seuraavina kuukausina jopa puoli miljoonaa ihmistä, jos rajoituksia ja rokotuksia ei lisätä. WHO suosittelee maskien ja koronapassin käyttöä. Pakollisia rokotuksia harkitaan ehkä muuallakin kuin Itävallassa.

Myös Suomessa koronavirus leviää nopeasti. Suomessa yli 80 prosenttia yli 12-vuotiaista on ottanut kaksi rokotusta. Se ei kuitenkaan riitä. Melkein 1,5 miljoonaa suomalaista ei ole ottanut koronarokotusta ollenkaan. Suurin osa tartunnoista tulee niille, joita ei ole rokotettu.

Yksi kommentti artikkeliin ”Korona leviää taas Euroopassa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)