Itävallassa on otettu käyttöön tiukimmat rajoitukset. Siellä koronavirus leviää nopeasti.
Itävallassa kaupat, ravintolat ja joulumarkkinat on suljettu.
Itävallassa kotoa saa poistua vain hyvästä syystä, kuten työpaikalle tai kauppaan. Maassa suositellaan etätöihin jäämistä. Koululaisia kehotetaan jäämään kotiin.
Koronarokotuksista tulee Itävallassa pakollisia helmikuussa. Itävallassa vain kaksi kolmesta on ottanut koronarokotteen. Esimerkiksi Suomessa luku on paljon suurempi. Yli 80 prosenttia suomalaisista on saanut kaksi rokotusta.
Uusia rajoituksia vastustetaan
Itävallassa rajoitukset ovat herättäneet vastarintaa. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat osoittaneet mieltään kaduilla.
Myös monissa muissa maissa on järjestetty mielenosoituksia rajoituksia ja rokotuksia vastaan. Hollannissa oli levottomuuksia kaduilla ja poliisit pidättivät yli sata ihmistä.
Belgian pääkaupungissa Brysselissä yli 35 000 ihmistä marssi kaduilla. He vastustivat rajoituksia.
Tanskassa noin tuhat ihmistä osoitti mieltään.
Asiantuntijoiden ja hallitusten mielestä uusia rajoituksia kuitenkin tarvitaan. Maailman terveysjärjestö WHO arvioi, että Euroopassa kuolee seuraavina kuukausina jopa puoli miljoonaa ihmistä, jos rajoituksia ja rokotuksia ei lisätä. WHO suosittelee maskien ja koronapassin käyttöä. Pakollisia rokotuksia harkitaan ehkä muuallakin kuin Itävallassa.
Myös Suomessa koronavirus leviää nopeasti. Suomessa yli 80 prosenttia yli 12-vuotiaista on ottanut kaksi rokotusta. Se ei kuitenkaan riitä. Melkein 1,5 miljoonaa suomalaista ei ole ottanut koronarokotusta ollenkaan. Suurin osa tartunnoista tulee niille, joita ei ole rokotettu.

erittäin hyviä uutisia luettavaksi. Pidän siitä.