Koirat osaavat kieliä

Teksti: Selkosanomat, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.02.2022

Koira tunnistaa eri kieliä. Koira osaa esimerkiksi erottaa omistajan äidinkielen muista kielistä.

Koira erottaa omistajansa äidinkielen muista kielistä. Meksikolainen Laura Cuayan muutti Meksikosta Unkariin. Unkarissa hän halusi selvittää, ymmärsikö hänen koiransa, että unkarilaiset puhuvat eri kieltä.

Cuaya valitsi ryhmän koiria, jotka vietiin magneettikuvaukseen. Siinä kuvataan elimistön sisäistä rakennetta. Magneettikuvauksessa korille luettiin kirjoja espanjaksi ja unkariksi. Kävi ilmi, että koiran omistajan äidinkieli aktivoi koiran aivoissa eri alueen kuin vieras kieli. Koira siis osasi erottaa kielet.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste