Yhdysvallat ampui kiinalaisen pallon alas lauantaina. Yhdysvallat haluaa, että pallosta saadaan tarkempaa tietoa.
Yhdysvaltojen mukaan pallo oli kiinalainen vakoilulaite. Yhdysvallat sanoo, että pallo tarkkaili ja kuvasi sotilaskohteita Yhdysvalloissa.
Kiinan mukaan pallo ei ollut vakoilulaite. Kiina sanoo, että pallo teki säähavaintoja. Pallo eksyi reitiltään ja ajautui Yhdysvaltoihin.
Yhdysvaltojen ulkoministerin Antony Blinkenin piti matkustaa Kiinaan sunnuntaina. Matka kuitenkin peruuntui, koska Kiina suuttui Yhdysvalloille. Kiina ilmoitti viikonloppuna, että se aikoo vastata Yhdysvaltojen tekoon.

