Kiina jatkaa pandadiplomatiaa

Teksti: HV, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.09.2012

Kiina lainaa Kanadaan kaksi isopandaa kymmeneksi vuodeksi.

Pandojen lainaus merkitsee sitä, että Kiina haluaa tiivistää kauppasuhteitaan Kanadan kanssa. Kiina aloitti niin sanotun pandadiplomatian 1960-luvulla. Esimerkiksi Yhdysvaltojen presidentti Richard Nixon sai Kiinasta kaksi pandaa vuonna 1972.

Viime vuosina pandoja on lennätetty useisiin maihin. Uhanalaisia eläimiä ei kuitenkaan enää lahjoiteta ulkomaille, vaan niitä annetaan vain määräajaksi. Eläinsuojelujärjestöt eivät pidä siitä, että pandoja käytetään osana politiikkaa.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Kiina jatkaa pandadiplomatiaa”

  1. Kauheeta.. Eikö nyt ihan oikeesti anneta pandojen elää ihan tavallista omaa elämmää!
    Minkä takia pandojen elämä riistetään, jonkun politiikan vuoksi? Hei haloo onko ihmisillä yhtään järjen hiventä päässä?!
    Nehän ovat maailman suloisimpia karhu rotuja!! 🙂
    Ottakaa kantaa!

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste