Kiina haluaa kieltää perinteiset autot

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 31.10.2017

Kiina suunnittelee polttomoottoreilla varustettujen autojen kieltämistä. Kiina aikoo kieltää perinteisten autojen valmistuksen ja myynnin lähitulevaisuudessa.

Kiinan varateollisuusministeri Xin Guobin kertoi autoalan tapahtumassa Tianjinin kaupungissa, että Kiinan valtio pohtii fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen kieltämistä. Kielto johtuu siitä, että perinteiset autot saastuvat ilmaa. Kiinan suuret kaupungit ovat maailman saastuneimpia.

– Tämä uudistus edistää ympäristömuutoksia ja vauhdittaa Kiinan autoteollisuuden kehittämistä, Xin sanoi.

Kiinassa on maailman suurimmat automarkkinat. Kiinassa myytiin viime vuonna noin 30 miljoonaa autoa. Sähköautojen myynti ylitti Kiinassa viime vuonna 500 000 kappaleen rajan.

Kiina ei ole ainoa maa, joka pohtii perinteisten autojen kieltämistä. Ranska ja Britannia ovat ilmoittaneet kieltävänsä bensiiniä ja dieseliä käyttävien autojen myynnin vuodesta 2040 alkaen.

Lähde Tekniikka & talous

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste