Kesä oli ennätyslämmin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.09.2022

Viime kesä oli ennätyksellisen lämmin. EU:n ilmastopalvelu kertoo, että kesä oli lämpimämpi kuin koskaan aiemmin on mitattu.

EU:n ilmastopalvelu eli Copernicus Climate Change Service C35 julkaisi syyskuun toisella viikolla tilaston viime kesän lämpötiloista. Tilaston mukaan Euroopan lämpötilat olivat historian korkeimmat koko kesän eli kesä-elokuussa. Kaikista kuuminta Euroopassa oli elokuussa.

Monissa Euroopan maissa mitattiin viime kesänä erittäin korkeita lämpötiloja. Monissa maissa oli myös erittäin kuivaa. Korkeat lämpötilat ja kuivuus aiheuttivat suuria metsä- ja maastopaloja. Monet viljelijät menettivät satonsa kuivuuden takia.

–  Erittäin lämmin ilma ja pitkään jatkunut kuivuus johtavat äärimmäisiin olosuhteisiin. Monissa Euroopan osissa on ollut esimerkiksi laajoja tulipaloja. Ne vaikuttavat yhteiskuntaan ja luontoon monilla tavoilla,  tutkija Freja Vamborg sanoo.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)