Kertšinsalmen silta räjäytettiin pommilla

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 10.10.2022

Kertšinsalmen sillalla sattui suuri räjähdys lauantaina. Räjähdyksen aiheutti ehkä rekka-autoon asennettu pommi.

Kertšinsalmen sillalla sattui suuri räjähdys lauantaina. Ukrainan armeija räjäytti ehkä sillan. Asiantuntijoiden mukaan mukaan sillan räjähdyksen aiheuttaja on todennäköisesti autopommi.

Silta vaurioitui räjähdyksessä pahasti. Sillalla syttyi myös tulipalo. Osa sillasta romahti. Liikenne sillalla pysähtyi lauantaina, mutta nyt siltaa pitkin pääsee kulkemaan.

Venäjän presidentti Vladimir Putin syyttää räjähdyksestä Ukrainaa. Putin sanoo, että räjäytys on terroriteko. Putin uskoo, että Ukrainan armeijan erikoisjoukot räjäyttivät sillan.

Vladimir Putin kutsui koolle Venäjän turvallisuusneuvoston. Neuvosto kokoontuu tänään maanantaina. Venäjän turvallisuuspalvelu FSB on tiukentanut turvatoimia sillalla. Venäjä on määrännyt sukeltajat tutkimaan Kertšinsalmen sillan tuhoja. Sukeltajat selvittävät, miten silta vaurioitui.

Silta on tärkeä Venäjälle

Kertšinsalmen silta eli Krimin silta yhdistää Krimin niemimaan ja manner-Venäjän. Kertšinsalmen silta on 19 kilometriä pitkä. Silta on Euroopan pisin.

Kertšinsalmen silta on tärkeä Venäjälle. Siltaa pitkin kuljetetaan paljon tavaraa. Silta on tärkeä huoltoreitti Venäjän ja Krimin välillä. Sillalla on junarata.

Venäjän presidentti Vladimir Putin halusi, että Krim yhdistetään sillalla Venäjään. Silta valmistui vuonna 2018. Sillan vaurioituminen on suuri tappio Vladimir Putinille ja Venäjälle.

Britannian sotilasasiantuntijat sanovat, että sillan räjäyttäminen vaikeuttaa Venäjän sotatoimia. Venäjä ei pysty huoltamaan joukkojaan Krimillä ja Etelä-Ukrainassa yhtä tehokkaasti kuin aiemmin. Venäjä on kuljettanut sillalla raskaita aseita Krimille ja Ukrainaan.

Ukrainalaiset juhlivat

Ukrainassa ihmiset iloitsevat, koska silta vaurioitui. Ukrainan pääkaupungissa Kiovassa avattiin viikonloppuna seinä, johon on kuvattu vaurioitunut silta. Ihmiset voivat ottaa selfie-kuvia seinän edessä. Ukraina ei ole kuitenkaan kertonut, räjäyttikö Ukrainan armeija Kertšinsalmen sillan.

Venäjä miehitti Krimin niemimaan vuonna 2014. Tämän jälkeen alue liitettiin osaksi Venäjää. Miehitys ja liitos oli laiton.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)