Katalonia on itsehallintoalue Espanjan pohjoisosassa. Itsehallinto tarkoittaa sitä, että Katalonia päättää itse monista asioista. Katalonialla on oma parlamentti, joka päättää esimerkiksi opetuksesta ja poliisiasioista.
Osa katalonialaisista haluaa, että Katalonia saa vielä enemmän valtaa itselleen. Osa haluaa jopa, että Katalonia on itsenäinen valtio.
Katalonia on Espanjan rikkain alue. Monet katalonialaiset haluavat, että heidän rahansa käytetään Katalonian kehittämiseen, ei koko Espanjan kehittämiseen.
Itsenäisyyden julistus
Kataloniassa järjestettiin äänestys itsenäisyydestä lokakuun alussa. Espanjan poliisi yritti estää sen. Poliisi käytti väkivaltaa, ja sadat ihmiset loukkaantuivat. Katalonialaiset järkyttyivät poliisin väkivallasta.
Äänestykseen osallistui alle puolet katalonialaisista. Heistä 90 prosenttia kannatti itsenäisyyttä. Katalonian aluehallinto järjesti äänestyksen. Espanjan hallitus piti sitä lainvastaisena.
Espanjassa on muitakin alueita, joilla on itsehallinto. Esimerkiksi Baskimaa saa päättää monista asioista itse. Espanjan hallitus pelkää, että muutkin alueet itsenäistyvät. Silloin Espanja hajoaa. Siksi hallitus vastustaa Katalonian itsenäisyyttä.
Lähde STT