Katalonia haluaa itsenäisyyttä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 11.10.2017

Katalonia aikoo julistautua itsenäiseksi.

Katalonia on itsehallintoalue Espanjan pohjoisosassa. Itsehallinto tarkoittaa sitä, että Katalonia päättää itse monista asioista. Katalonialla on oma parlamentti, joka päättää esimerkiksi opetuksesta ja poliisiasioista.

Osa katalonialaisista haluaa, että Katalonia saa vielä enemmän valtaa itselleen. Osa haluaa jopa, että Katalonia on itsenäinen valtio.

Katalonia on Espanjan rikkain alue. Monet katalonialaiset haluavat, että heidän rahansa käytetään Katalonian kehittämiseen, ei koko Espanjan kehittämiseen.

Itsenäisyyden julistus

Kataloniassa järjestettiin äänestys itsenäisyydestä lokakuun alussa. Espanjan poliisi yritti estää sen. Poliisi käytti väkivaltaa, ja sadat ihmiset loukkaantuivat. Katalonialaiset järkyttyivät poliisin väkivallasta.

Äänestykseen osallistui alle puolet katalonialaisista. Heistä 90 prosenttia kannatti itsenäisyyttä. Katalonian aluehallinto järjesti äänestyksen. Espanjan hallitus piti sitä lainvastaisena.

Espanjassa on muitakin alueita, joilla on itsehallinto. Esimerkiksi Baskimaa saa päättää monista asioista itse. Espanjan hallitus pelkää, että muutkin alueet itsenäistyvät. Silloin Espanja hajoaa. Siksi hallitus vastustaa Katalonian itsenäisyyttä.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste