Kaja Kallaksen puolue voitti Viron vaalit

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 08.03.2023

Pääministeri Kaja Kallaksen puolue on voittanut Viron parlamenttivaalit. Kallaksen puolue eli reformipuolue sai reilut 31 prosenttia äänistä.

Reformipuolue saa Viron parlamenttiin 37 paikkaa. Viron parlamentissa on yhtensä 101 paikkaa.

Viron parlamenttivaalien toiseksi suosituin puolue oli kansallismielinen oikeistopuolue Ekre. Ekre saa parlamenttiin 17 paikkaa.

Keskustapuolue oli vaalien suurin häviäjä. Keskustapuolue saa parlamenttiin 16 paikkaa. Keskustapuolue menettää parlamentissa 10 paikkaa.

Viron parlamenttivaalien yllättäjä oli Eesti 200 -puolue. Puolueella ei ollut aiemmin yhtään paikkaa Viron parlamentissa. Nyt Eesti 200 saa 14 edustajaa. Eesti 200 on liberaali eli vapaamielinen ja suvaitsevainen puolue.

Sosiaalidemokraattinen puolue saa yhdeksän paikkaa. Isamaa-puolue saa kahdeksan paikkaa.

Kaja Kallas oli tyytyväinen parlamenttivaalien tulokseen.

– Tämä oli parempi tulos kuin odotin, Kaja Kallas sanoi, kun tulokset varmistuivat.

Kaja Kallas sai eniten ääniä Viron parlamenttivaaleissa. Kallasta äänesti 32 000 virolaista.

Viron parlamenttivaalit järjestettiin sunnuntaina. Viron parlamenttivaalien äänestysprosentti oli 63,5. Melkein 50 prosenttia virolaisista äänesti ennakkoon.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)