Kaasuputki Nord Stream 2 valmistui

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.09.2021

Maakaasuputki Nord Stream 2 on nyt valmis. Kaasuputki kulkee Itämeren pohjassa. Putki kuljettaa maakaasua Venäjältä Saksaan.

Kaasuputken rakentaminen kesti kauemmin kuin suunniteltiin. Projekti kesti yli vuoden pidempään kuin oli tarkoitus. Projekti eteni hitaasti, koska esimerkiksi Yhdysvallat, Ukraina ja Puola vastustivat putken rakentamista. Maat sanoivat, että kaasuputki tekee Euroopasta heikomman, koska Eurooppa saattaa tulla riippuvaiseksi venäläisestä energiasta.

Monet ihmiset kuitenkin puolustivat putken rakentamista. He sanoivat, että Eurooppa tarvitsee maakaasua, jotta energia riittää tulevaisuudessa. Viime kesänä USA päätti, että se ei enää yritä pysäyttää kaasuputken rakentamista. Yhdysvallat auttaa sen sijaan Ukrainaa ja Puolaa, jotta ne  voivat kehittää vaihtoehtoisia energiahankkeita.

Nord Stream 2 -kaasuputken valmistuminen tarkoittaa, että jatkossa Venäjä myy Eurooppaan kaksi kertaa enemmän maakaasua kuin aiemmin.

Uusi kaasuputki rakennettiin vanhan Nord Stream 1 -kaasuputken viereen. Vanha kaasuputki valmistui 10 vuotta sitten. Molemmat putket ovat 1200 kilometriä pitkiä ja kulkevat Itämeren pohjassa. Vanha kaasuputki kuljettaa maakaasua Venäjän Viipurista Saksan Greifswaldiin. Uusi kaasuputki kuljettaa maakaasua Venäjän Laukaansuusta Saksan Greifswaldiin.

Venäläinen kaasuyritys Gazprom aikoo alkaa kuljettaa maakaasua uuden putken kautta vielä tänä vuonna. Maakaasua käytetään esimerkiksi lämmitykseen ja sähköntuotantoon. Lisäksi kaasuautot käyttävät maakaasua polttoaineena.

Lähteet Yle, SvD, Bloomberg

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)