Joukkomurhaaja sai 21 vuotta

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.08.2012

Anders Behring Breivik istuu luultavasti loppuelämänsä ajan vankilassa.

Anders Behring Breivik tuomittiin perjantaina 21 vuoden vankeus- rangaistukseen. Tuomio on pisin mahdollinen rangaistus Norjan lain mukaan. Tuomiota voidaan pidentää 21 vuoden jälkeen viisi vuotta kerrallaan. Se edellyttää sitä, että Breivikiä pidetään edelleen vaarallisena yhteiskunnalle. Oikeusoppineiden mukaan Breivik joutuu istumaan vankilassa luultavasti koko loppuelämänsä.

Breivik surmasi 77 ihmistä Norjan pääkaupungissa Oslossa ja Utøyan saarella heinäkuussa vuonna 2011. Hän halusi tulla tuomituksi syyntakeisena, ei mielisairaana. Oikeuden mukaan Breivik toimi täydessä ymmärryksessä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)