Israelissa on laajoja mielenosoituksia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Jack Guez
Uutinen julkaistu: 16.03.2023

Israelissa on viime viikkoina ollut laajoja mielenosoituksia. Mielenosoittajat vastustavat lakiuudistuksia, jotka Israelin hallitus aikoo toteuttaa.

Israelissa oli jälleen viime viikonloppuna suuria mielenosoituksia. Mielenosoituksiin osallistui puoli miljoonaa ihmistä. Suurin mielenosoitus järjestettiin Tel Avivissa.

Israelin mielenosoitukset ovat jatkuneet yli kaksi kuukautta. Mielenosoittajat vastustavat Israelin hallituksen uudistuksia. Uudistukset uhkaavat mielenosoittajien mielestä demokratiaa ja oikeuslaitoksen riippumattomuutta. Lakiuudistus antaisi hallitukselle lisää valtaa siihen, keitä nimitetään korkeimman oikeuden tuomareiksi. Mielenosoittajat pitävät hallituksen suunnitelmia laittomina.

Mielenosoittajat pelkäävät, että Israel muuttuu diktatuuriksi eli yksinvaltaiseksi. Hallituksen uudistuksia vastustavat ihmiset vertaavat Israelia Unkariin. Unkarista on tullut Euroopan unionin eli EU:n ongelmamaa. Unkarin pääministeri Viktor Orbán käyttää laajaa määräysvaltaa Unkarissa.

Israelissa on oikeistolainen, konservatiivinen eli vanhoillinen ja kansallismielinen hallitus. Hallitusta johtaa pääministeri Benjamin Netanjahu. Pääministeriä syytetään korruptiosta eli lahjuksien vastaanottamisesta. Israelin hallituksen oikeusministeri Yariv Levin sanoo, että uudistukset halutaan hyväksyä ennen huhtikuun alkua. Israelin parlamentti jää tauolle 2. huhtikuuta.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)