Irlantilaiset hyväksyivät tasa-arvoisen avioliittolain

Teksti: lähteet HS, IS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.06.2015

Irlanti on maailman ensimmäinen maa, joka hyväksyi sukupuolineutraalin avioliiton kansanäänestyksellä. kansanäänestys järjestettiin toukokuun lopulla.

Tasa-arvoisen avioliittolain kannattajia oli 62 prosenttia äänestäjistä. Vastustajia oli noin 38 prosenttia.

Äänestystulos muuttaa Irlannin perustuslain. Tasa-arvoinen avioliittolaki takaa jatkossa mies- ja naispareille sman oikeuden avioliittoon kuin heteropareilla. Homoparit vihitään avioliittoon siviilivihkimisellä. Tasa-arvoisen avioliittolain perusteella avioliitto pitää taata myös samaa sukupuolta oleville ihmisille.

Irlanti on katolinen maa. Asenteet ovat muuttuneet Irlannissa sallivammiksi nopeasti. Miesten välinen seksi oli Irlannissa lain mukaan rikos vielä reilut 20 vuotta sitten. Avioeroihin suhtauduttiin Irlannissa vielä 1990-luvulla hyvin kielteisesti.

Aborttilaki on edelleen hyvin tiukka Irlannissa. Raksaudenkeskeytys sallitaan ainoastaan siinä tapauksessa, jos naisen henki on vaarassa.

EU-maista sukupuolineutraali avioliittolaki on voimassa jo Belagiassa, Britanniassa, Espanjassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Portugalissa, Ranskassa, Ruotsissa ja Tanskassa. Sloveniassa ja Suomessa parlamentti puoltaa lakia, mutta se ei ole vielä voimassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)