Irlanti sallii abortin

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.06.2018

Irlanti sallii abortin eli raskaudenkeskeytyksen. Irlantilaiset äänestivät aborttilainsäädännön muuttamisesta viikko sitten perjantaina.

Selvä enemmistö irlantilaisista kannatti abortin laillistamista.

Irlannin hallitus uudistaa aborttilain. Laista tulee samanlainen kuin monissa muissa Euroopan maissa. Abortti sallitaan 12 raskausviikkoon saakka. Abortti voidaan tehdä myös myöhemmin, jos äidin henki on vaarassa tai sikiöllä on vakava kehityshäiriö. Tähän saakka monet irlantilaiset naiset ovat matkustaneet Englantiin teettämään abortin.

Irlannissa on ollut maailman tiukin aborttilaki. Irlannin lain mukaan nainen on voinut tehdä abortin vain, jos hänen henkensä on vaarassa. Irlannissa nainen ei ole saanut tehdä aborttia, vaikka hänet on raiskattu. Laittomasta abortista on voinut saada jopa 14 vuoden vankeustuomion.

Suomen ulkoministerin aborttikantaa arvostellaan

Suomen ulkoministeri Timo Soini kommentoi viikko sitten blogissaan eli verkkopäiväkirjassaan Irlannin aborttilain muutosta. Soini kirjoitti, että hän on surullinen lain muutoksesta. Soinin mielestä Irlannin ei olisi pitänyt muuttaa tiukkaa aborttilakiaan. Soini vastustaa aborttia.

Soini osallistui jo toukokuun alussa Kanadassa aborttia vastustavaan marssiin. Kyseessä oli ulkoministerin virkamatka. Soinia arvosteltiin keskiviikkona eduskunnassa hänen puheistaan ja teoistaan. Monet poliitikot muistuttivat, että Suomen virallinen linja hyväksyy abortin. Soinin mielestä hänellä on yksityishenkilönä oikeus omaan mielipiteeseen.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)