Iranin presidentti kuoli onnettomuudessa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / AFP
Uutinen julkaistu: 20.05.2024

Iranin presidentti Ebrahim Raisi on kuollut. Raisi kuoli, kun presidenttiä kuljettanut helikopteri putosi maahan. Helikopteri tuhoutui täysin.

Iranin presidentti Ebrahim Raisi on kuollut. Raisi kuoli sunnuntaina helikopterionnettomuudessa. Iranin valtion uutistoimisto IRNA kertoo, että onnettomuudessa kuoli myös Iranin ulkoministeri Hossein Amir-Abdollahian. Lisäksi ainakin helikopterin lentäjä kuoli onnettomuudessa.

Onnettomuus tapahtui Luoteis-Iranin vuoristoalueella. Vuoristossa oli sunnuntaina paljon sumua. Presidentin helikoptri putosi maahan vuoristossa. Raisi oli alueella, koska hän vihki uuden padon. Padon avajaisiin osallistui myös Azerbaidžanin presidentti İlham Əliyev.

Iranin Punainen Puolikuu -järjestö on julkaissut videoita, jotka on kuvattu onnettomuuspaikalla. Videoissa näkyy helikopteri, joka on täysin tuhoutunut ja palanut. Onnettomuuspaikalta ei ole löydetty henkiin jääneitä.

Ebrhim Raisi oli 63-vuotias. Hänet valittiin Iranin presidentiksi vuonna 2021. Iranin ylin johtaja on ajatollah Ali Khamenei. Ali Khamenei on hengellinen johtaja. Hän on 84-vuotias. Ali Khamenei on johtanut Irania vuodesta 1989 lähtien.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)